RSS

Cara pengambilan anak angkat

19 Apr

~ dipetik dari http://www.jkm.gov.my

 

BORANG PERMOHONAN ANAK ANGKAT: (Boleh dimuat turun di sini)

http://www.jkmselangor.gov.my/index.php?option=com_phocadownload&view=file&id=3%3Aborang-permohonan-anak-angkat&Itemid=254&lang=ms

Apakah proses-proses yang perlu dilakukan oleh bakal si ibu atau si bapa?

Bagi individu yang berminat untuk memohon anak pelihara, permohonan boleh dilakukan dengan mengisi borang permohonan yang boleh didapati melalui Pejabat Kebajikan Masyarakat Daerah (PKMD) dimana pemohon bermaustautin/tinggal ataupun melalui borang yang boleh dimuat turun dari laman web ini.

Antara dokumen-dokumen yang perlu disertakan adalah:

1) Gambar ukuran pasport (suami/isteri)

2) Surat sokongan/pengesahan daripada Pegawai Perubatan.

3) Salinan sijil nikah/sijil pendaftaran perkahwinan.

4) Salinan kad pengenalan pemohon (suami dan isteri).

5) Lain-lain dokumen yang berkaitan seperti penyata gaji dll.

Setelah permohonan diterima, pemohon akan melalui satu sesi temuduga bersama Pegawai Kebajikan Masyarakat bagi tujuan penyediaan laporan sosial pemohon. Perkara-perkara yang akan di bincangkan dalam sesi tersebut adalah seperti berikut:-

1) Menilai latar belakang sosial pemohon.

2) Menilai kesanggupan pemohon menjadi keluarga pelihara.

3) Menjelaskan tentang implikasi menjadi keluarga pelihara.

4) Kesangguran pemohon memenuhi syarat mengikut Akta Kanak-Kanak 2001, Akta    Pendaftaran Pengangkatan 1952 dan Akta Pengangkatan 1952 yang mana bersesuaian.
Siapakah yang boleh memohon pengambilan anak pelihara?

Pasangan suami-isteri yang sah, ibu tunggal (single parents) yang menetap/ tinggal di Malaysia
Bila dan bagaimanakah anak angkat dapat disahkan sebagai anak pelihara mengikut undang-undang?
Permohonan boleh dibuat dalam masa tiga bulan selepas menerima kanak-kanak dalam penjagaan pemohon. Permohonan hendaklah dibuat kepada Mahkamah Seksyen atau Mahkamah Tinggi dengan melantik peguam untuk urusan mendaftarkan Notis Pengangkatan. Akta yang digunapakai bagi proses pengesahan pengangkatan cara ini adalah merujuk kepada Akta Pengangkatan 1952 (Akta 257).
Permohonan cara kedua adalah dengan membuat permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara di bawah Akta Pendaftaran Anak Angkat 1952 (Akta 253). Permohonan untuk pengesahan ini hanya boleh dibuat selepas dua tahun anak pelihara dalam penjagaan keluarga pelihara. Bagi keluarga yang beragama Islam permohonan untuk pengesahan anak pelihara hanya boleh dibuat melalui Akta 253, iaitu Akta Pendaftaran Pengangkatan sahaja. Permohonan untuk pengesahan pengangkatan hanya boleh dibuat selepas dua tahun anak pelihara berada dalam jagaan pemohon. Permohonan boleh dibuat di Pejabat Pendaftaran Negara.
Adakah menjadi satu kesalahan memelihara anak pelihara tanpa membuat pendaftaran atau memaklumkan kepada JKM?
Pengambilan anak pelihara secara sendiri perlu dimaklumkan kepada JKM mengikut seksyen 35(1) Akta kanak-Kanak 2001 tidak lewat daripada 1 minggu selepas pengambilan, dan sekiranya gagal memaklumkan, dan jika disabitkan kesalahan denda maksima adalah sebanyak RM10,000.00 atau 2 tahun penjara, atau kedua-duanya sekali.
 
15 Komen

Posted by di April 19, 2011 in tatacara & proses

 

15 responses to “Cara pengambilan anak angkat

  1. rose

    November 19, 2011 at 1:04 pm

    Berapakh gaji min utk melayakkan sy m’ambil anak angkat.
    Brpekh kos yg d perlukn utk m’ambil ank angkt tsbt

     
  2. Diedy Yana

    Januari 4, 2012 at 11:47 am

    salam… sy seorang perempuan bujang berumur 20 pada thun 2012 ni… dan sy bkerja sebagai pegawai kerajaan sudah setahun… dan hati sy terdetik untuk mengambil slk seorang anak yatim sebagai anak angkat bg mngurangkan beban mreka..
    1. adakah sy layak untuk mngmbil ank angkat?
    2. jika layak apakah prosedur yg ptut sy patuhi?

     
  3. Nik Farid Edata

    Oktober 1, 2012 at 8:29 pm

    saya berminat untuk memohon anak pelihara
    Umur saya 22th
    saya kerja di singapore
    saya Warganegara malaysia
    Pendapatan Sebulan: $1000
    NAMA SAYA NIK MOHD FARID BIK NIK MUHAMMAD

     
  4. wan sumateri

    Oktober 13, 2012 at 2:20 pm

    saya nk tengok gmbr anak yatim itu tpi sya mahu yg msih bayi

     
  5. mohd hizan bin misnan

    Oktober 25, 2012 at 10:38 am

    Asalamualaikum, saya mohd hizan berasal dari johor bahru. Saya berminat nak ambil anak angkat perempuan yg masih kanak kanak lengkungan bawah 2 thn. Sekarang saya dan isteri ada menjaga anak arwah abg ipar seramai 7 org, saya sudah menjaga selama 5 tahun. Sehingga akak dia yg sulung hendak berumah tangga. Syukur Alamdulillah semua adik beradik dia tak berpecah dan membesar depan mata saya dan isteri saya, ada yg nak beli adik nya yg paling kecik semasa umur 2 bulan sebanywk RM 9000. Saya tidak membenarkan ambil seorg tapi kena ambik semua, beliau tak berani nak bela semua. Saya ambil keputusan membelanya sehingga sekarang. Sekarang saya hendak sangat anak angkt perempuan yg kecik sekali. No telefon saya 0177676314.

     
  6. Roseline

    Disember 5, 2012 at 7:39 am

    Adakah anak angkat berhak ke atas harta pusaka

     
  7. amyira

    Januari 4, 2013 at 10:20 pm

    untuk yang belum berumahtangga

     
  8. nurasiqin

    Januari 20, 2013 at 4:56 pm

    Bagaimana seorang y tidak berkawin lagi ingin mengambil anak angkat

     
  9. mohamad zulfadhlie bin iberahim

    Mac 14, 2013 at 11:10 am

    kalau sy nk mengambil anak angkat tp sy dh khwin 2tahun dh…tp isteri sy ada mengalami penyakit yg tidak dpat melahirkn zuriat di dalam keluarga sy…adakah sy layak memohon anak angkat?

     
  10. mohamad zulfadhlie bin iberahim

    Mac 14, 2013 at 11:15 am

    kalau sy layak untuk.memohon anak angkat pihak tuan/puan boleh lah hubumgi sy ditalian 0179768030 sy meharapkan pertolongan dan bantuan daripada pihak tuan/puan sekalian..wasalam

     
  11. Lolas

    April 14, 2013 at 4:08 pm

    jika pemohon adalah warga asing yang pernah menetap di Malaysia dan ingin mengambil anak angkat, apakah prosedur yang harus dilalui?

     
  12. Yanty

    Jun 17, 2013 at 2:12 pm

    slm, bagaimana pula sekiranya pengambilan dari anak warga asing, cthnya indonesia? coz ada saudara dia telah mengambil anak angkat warga indonesia (mak kandung) bayi terbabit, dan tidak berbapa. sijil kelahiran telah dikeluarkan oleh JPN dan disahkan bukan warganegara. sila beri maklum balas. terima kasih.

     
  13. nisa

    Julai 23, 2013 at 8:27 am

    salam,
    saya ingin bertanyakan soalan saya mahu ambil anak angkat dari adik saya.tapi untuk pengetahuan encik adik saya masih blajar.so saya sudah berbincang bersama suami saya untuk dapatkan hak penjagaan anak tersebut.ibu bapa saya tidak tahu perkara ini.saya terpaksa merahsiakan hal tersebut bagi menjaga maruah keluarga.

    sekian wasalam
    Disini saya nak tahu proses mengambilan anak angkat?

     
  14. anis nadia

    Oktober 24, 2013 at 2:18 pm

    salam…. kalau yang masih bujang boleh memohon tak…

     
  15. zamlind

    November 21, 2014 at 9:16 am

    Wassalam, maaf kerana link untuk download borang pengambilan anak angkat sebelum ini tidak dapat digunakan. Saya telah pun edit link yang baru. Kepada sesiapa yang berminat untuk mengambil anak angkat, boleh muat turun borang tersebut (sila klik link di atas).

    Syarat2 pengambilan anak angkat, boleh baca di sini ya:

    http://www.jkmselangor.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=437%3Apermohonan-anak-pelihara&catid=30%3Akanak-kanak&Itemid=19&lang=ms

     

Tinggalkan Jawapan

 
Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

